2 d’abr. 2015

L'última funció

Vol GWI9525 Barcelona-Düsseldorf de dimarts 24 de març de 2015: el copilot Andreas Lubitz va dur a terme la seva última funció en estavellar l’avió A320 de Germanwings als Alps francesos.
Quan l’11 de setembre de 2001 dos avions van xocar de forma premeditada contra les Torres Bessones de Nova York i les van destruir, l’impacte per a tothom va ser brutal, inclós Andreas Lubitz, que aquell dia només tenia 13 anys; als 14 anys va començar a anar al club de vol LSC Westerwald de Montabaur (Alemanya), el seu poble, per iniciar-se en la seva passió: volar. I a fe que ho va aconseguir.
Els pilots terroristes del Boeing 767 d’American Airlines i del Boeing 757 d’United Airlines van arrabassar el comandament dels avions amb un únic objectiu i sabent que allò seria l’últim que farien en la seva vida; a mesura que s’acostaven a Nova York, la sensació de poder s’incrementava exponencialment convertint-los pràcticament en déus en disposar a la seva voluntat de la vida d’un munt de persones. Els segons anteriors a l’impacte van ser d’una intensitat extrema, d’una brutalitat màxima en veure al davant les torres i assumir que en pocs segons desapareixerien per sempre més, un moment impossible d’explicar des de dins per raons òbvies.
Ben segur que totes aquestes sensacions es van repetir en la ment d’Andreas Lubitz, amb unes motivacions diferents però amb resultat idèntic. Apoderar-se de l’avió i tenir clar l’objectiu, entrar en un estat d’excitació màxima en anar reduint l’alçada i veure les muntanyes cada cop més a prop, saber que allò és el final oblidant-se que al darrera seu 149 persones ignoren el seu tràgic esdevenidor. Passar de tot a res, quan pocs segons abans es sentia la persona més poderosa del món.
A ‘Astèrix i el calderó’, Astèrix i Obèlix són contractats pel director de teatre Eleonoradus per dir allò que se’ls passi pel cap en mig d’una obra de teatre absurd protagonitzada pels actors de la seva companyia, davant d’un públic ple d’autoritats romanes. A l’Obelix no se li acut altra cosa que dir ‘Són bojos, aquests romans!’, fet que provoca la fúria del prefecte romà i l’arrest immediat del director de la companyia. Un cop a la presó, Astèrix i Obèlix s’ofereixen per treure’l, però Eleonoradus els diu: ‘Mai de la vida! M’acaben de contractar per actuar a Roma, al circ! Una sola representació, però quina representació! Amb lleons i tot! ...quedarà molt real’.
Andreas Lubitz segurament va  pensar el mateix: ‘Una sola representació, però quina representació!’. La seva última funció i, malauradament, la de 149 persones més que no havien comprat pas les entrades.

Josep M. Lapeyra i Farré
Arquitecte
    
                                                                                                                                                                        Fotografia: Josep M. Lapeyra

























Avió A319 de Lufthansa fent pràctiques a l’Aeroport de Reus el febrer de 2015, les mateixes pràctiques i al mateix lloc que les que va fer Andreas Lubitz el desembre de 2013.
Mohamed Atta, el pilot que va fer xocar el primer avió contra la torre nord del WTC també va passar per l’Aeroport de Reus uns dos mesos abans de l’atemptat...

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada